Pakri ps. matk

Facebookis sõbrannaga lobisedes tekkis uitmõte, et läheks järgmisel päeval Paldiskisse (25.03.2017). Mina selline pool tõbine kahtlesin ja sõbranna ise arvas ka, et  läheb peole  ja siis ilmselt ei viitsi.
Leppisime kokku, et kui ta mulle öö jooksul sõnumit ei saada ja mina päris haige ei ole siis ma lihtsalt lähen hommikul rongi peale, kas üksi või koos temaga 😀
Tore oli see, et ta jõudis 🙂

Kuna ma polnud päris kindel, et ta tuleb, siis vaatasin igaks juhuks üle, et mis Pakri ps. vaadata on. Rongijaama poolset äärt olen käinud küll aga teine pool on mulle tundmatu.

1. vaatamisväärsus Amandus Adamsoni Ateljeemuuseum (Valmis 1899). Ma olen seda pikka aega tahtnud näha aga kunagi pole sinna jõudnud. Sellgi korral oli aega vähe ja ei hakanud sisse minema. Aga väljast nägime ära.

Kel huvi minna siis aadress on Adamsoni 3, Paldiski. Täiskasvanu pilet 2.50. Avatud iga päev 11-16.

2.vaatamisväärsus. Eesti kristlik nelipühakirik Paldiskis. See jäi küll juhuslikult tee peale. Minu meelest on Paldiskis iga nurga peal kirik ja peale vaadates on see neist ilmselt kõige igavam 🙂 Aadress: Pakri 3.

3.vaatamisväärsus muulamäed ehk Peeter Suure merekindluse bastion. Kohale jõuab sinna kui hakata mööda Peetri teed minema 🙂 Tee lõpus on garaaži lobudikud, mille vahelt tuleb läbi minna.

Ma plaanisin sõbrannale Paldiski juga ka näidata aga nagu ikka ma absoluutselt ei mäletanud, kus see asub 😀 Lohutus seegi, et ma olen seal ainult ühe korra käinud. Samas kuna me läksime teises suunas siis sai hoopis teistsugust vaadet nautida.

Edasi oli väike dilemma. Jõudsime me ju panga servale, kas üritada sealt alla ronida või minna ringiga. Esimesest kohast kust ma alla vaatasin oli vägagi kindel, et me sealt ei roni aga kohe kõrval oli asi palju lubavam. Sõbranna vaatas ka ja otsustas minna. Lahe oli üleval ääre peal seista ja kamandada 😀

Esimene vaatluskoht oli täpselt aia kohal. Alla tulime astmestiku kohalt. Pildi peal tundub asi natuke parem kui koha peal. Tegelikult muud hullu polnudki aga ühes kohas oli täpselt selline koht, kus ei olnud ennast kuhugi väga toetada ja pidid ennast lihtsalt hea õnne peale alla libistama. Püksid saime me muidugi mõista mõnusalt sopaseks.

Jalutasime mööda randa edasi.

4.-5 vaatamisväärsus Paldiski ja Uuga pank. Kust üks algab ja teine lõpeb mina täpselt öelda ei oska 🙂 Ilmselt ronisime alla Paldiski pangast ja eespool terendab juba Uuga pank. Uuga pank on 6- 20 meetrit kõrge.

Vahet nagu pole ka ilus on igal pool.

Aga silmad tuleks siiski teel hoida. See auk näiteks on seal juba aastaid lahtiselt seisnud.

Ähvardas muudkui sadama hakata. Aga õnneks läks see sadu meist kaarega mööda 🙂

Otsustasime teha esimese väikese söögipausi. Matkal maitseb juustu ja vorsti sai millegipärast jube hästi 😀

6.vaatamisväärsus. Peeter Suure merekindluse rannakaitsepatarei.

Uuga panka käisime altpoolt ka vaatamas.

7. vaatamisväärsus Uuga juga. Et selline asi olemas on polnud aimugi. Kusagile seda märgitud polnud. Vaatasin, et Pakri juga see olla ei saa, seega lihtsalt koba peale googeldasin, et kui Uuga pangalt vesi alla voolab siis äkki on Uuga juga 🙂 Oligi! Nähtav ainult kevadel väga lühikest aega.

8. vaatamisväärsus Eesti kõrgeim tuletorn Pakri tuletorn 52m (1889) . Majaka tee 45, Pakri ps. 01.05-30.09 avatud iga päev 10:00-20:00. Pilet täiskasvanu 5.-/laps 3.-.

Stalaktiide leidus sealgi.

9.vaatamisväärsus Pakri pank. Vaatasin üle ääre alla 😀

Liikusime mööda kruusateed edasi

Jõudsime puude vahele kui kuulsime veekohinat.

10.vaatamisväärsus Pakri juga, mis on nähtav ainult kevadel.

Alt poolt oleks kindlasti paremaid pilte saanud aga sinna me kuidagi ei saanud ega jõudnud.

Oh seda ahhetamist ja ohhetamist kui tüdrukud leidsid esimesed sinililled 😀

Ronisime pangast alla. Veel peaks olema tegu Pakri pangaga.

Jube ilus oli.

Ma isegi ei mäleta enam täpselt, kas me ronisime sellepärast üles tagasi, et vesi loksus vastu panka või oli meil mõni muu põhjus?!

Üleval oli punker, mis sai põhjalikult läbi uuritud.

Ohooo. Sinna me läheme naistepuna jooma. Maarjapäeval peavad naised põskedele puna koguma. Otsisime Paldiski Maximas kõige punasema joogi 🙂

Pärast seda olime piisavalt hullud, et jalgupidi vees solberda. Tegelikult meil küll jälle aega ei olnud igasugu lollusi teha sest ajagraafikust me olime omadega juba üksjagu maas aga veel oli lootust, et me jõuame ehk enamvähem normaalsel ajal koju.

Mõnda aega oli kivine rand.

Kohati oli meil päris korralik takistusrada.

Leidsime rohkelt põlevkivi (diktüoneemaargliit). Proovisime üht tükki põlema ka panna aga ei läinud, märg vist oli 😀 Tossu ajas küll välja mingi hetk.

11.vaatmisväärsus. Leetse pank.

Leetse pankrannik on kahetasandiline. Meie otsustasime võimalikult alt minna. Kuigi pean tunnistama, et mõisa oleks tahtnud ka näha aga nagu ma aru saan siis see asub kusagil üleval. Igatahes polnud meil enam võimalik eriti ringi vaadata, pidime võimalikult kiiresti edasi liikuma.

Mere ääres oli igasuguseid suuri kivisid. Aga neid ei suutnud küll kuidagi paika panna, mis milline on.

Rada oli mitmekesine.

Panga serval.

Vahepeal puhkasime veidi jalgu ka ja tegime kiire söögipausi.

Meie kohal hakkas kergelt pilve tõmbuma aga päikest nägime ka vilksatamas.

Edasi oli üks juga või niisama solgitoru aga igatahes ei suuda ma seda ära tuvastada.

Lolluste tegemiseks on alati aega 🙂

Kivipunkar mere ääres.

Veel leidsime ühe hästi suure kivi. Peaks vist olema Leetse saunakivi.

12. vaatamisväärsus Lahe pank.

Selleks hetkeks olid fotokate akud peaaegu  tühjad. Väljas pime, nii et hakkasime vaikselt piltide tegemisega koonerdama.

Ilmselt Valli juga (vaatamisväärsus nr13)

Viimane pangaalune lõik.

Veel veidi ronimist.

Luigepojad

Päike hakkab vaikselt looja minema.

Ronisime üles, et hakata Põllküla poole minema. Meie algsest plaanist jõuda rannaäärt mööda Kloogale ei tulnud midagi välja. Siis oleks viimasestki rongist maha jäänud. Ega meil Põllkülla minekugagi väga venitada polnud sest tegelikult tahtsime eelviimasele rongile jõuda.

Aga tee peale jäi Leetse-Lepiku talukalmistu (vaatamisväärsus nr14) siis seal pidime küll ära käima.

Nautisime kaunist merevaadet kui äkki solinat kuulsime.

Leidsime kohina peale Kersalu joa. (vaatamisväärsus nr15)

Nii  kui sisemaale keerasime läks pimedaks 🙂

Kimasime  peatuse poole, mis sa seal pimedas ikka vaikselt jalutad. Jõudsime natuke varavõitu kohale. Kuna peatuse lähedal on Ingerisoomlaste surnuaed siis mõtlesime korraks sealt läbi põigata. Nii naljakas kui see ka pole me ei suutnud seda taskulambi valgel üles leida 🙂 Seega sinna ma tahaks kunagi minna.

Viimased pildid sai telefoniga tehtud 😀 Ootan rongi.

Igatahes oli see käik nii lahe, et mina läheks kasvõi täpselt sama rada uuesti kõndima. Tekib isegi küsimus, et miks ma juba läinud pole?!

Tegelikult jäi veel palju asju nägemata ka, nii et keegi kaasa tahab tulla kui ma kunagi lähen :D?

Kokku tuli kõigest 22km, tundus palju rohkem 🙂  Aasta kokku: 289km

One thought on “Pakri ps. matk